mandag 25. oktober 2010

Frokostmuffins


For en stund siden prata jeg med et par venninner om det britiske tradisjonen med å spise muffins til frokost. Vi var litt usikre på hvor godt det egentlig kunne være og konklusjonen ble vel at det rett og slett måtte testes. Konseptet er muffins som er mindre kake og mer frokostblanding om du skjønner hva jeg mener.

Jeg har juksa littegranne siden jeg sjelden er motivert for eksperimentell baking før frokost, det går fint an å putte dem i fryseren og varme de opp til frokost en gang man har lyst på noe godt. Eller ta de med som matpakkelunsj senere på dagen.



FROKOSTMUFFINS  9-10 stykker

175 g sammalt hvete finmalt
2 ts bakepulver
5 ss hvetekim
2 ss linfrø
3 ss matolje
3 ss solsikkefrø eller ristede gresskarkjerner
75 g brunt sukker
revet skall av en appelsin
75 g tørkede tranebær
2 egg
2,5 dl youghurt
havregryn

Rør alt sammen unntatt havregryn så det såvidt er blanda, ha røra over i muffinsformer, strø over litt havregryn som dekorasjon og stek på 190 gr i 25 minutter.

2 kommentarer:

  1. Jeg har hatt lyst til å prøve sånne lenge. Men jeg trodde de skulle være søte. Dette høres mest ut som svensk brød.

    SvarSlett
  2. Disse smaker litt søtt pga sukkeret, men også litt bitre pga appelsinskallet og tranebærene. Jeg synes kanskje at de er søte nok hvis man i det hele tatt skal tenke på det som frokost og ikke kake/dessert, men det blir vel litt smak og behag.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...