mandag 4. oktober 2010

Lammegryte med kanel og granateple


Lammesesongen er kort og det er så mange gode gamle favoritter som skal lages! Helstekt lammelår er jo en klassiker, men hvis jeg får velge, foretrekker jeg egentlig lammekjøtt kokt lenge i en gryterett så det blir mørt og smelter på tunga og all den deilige smaken kommer fram.
Første gangen jeg testa denne oppskriften, var det mest pga granateplet som skal oppi, jeg er nemlig veldig fascinert av granateple! Utseende, kjernene, fargen osv osv. Og smaken, både litt søtt og litt bittert på en gang.  Her blir granatekjernene tilsatt helt til slutt og når du spiser gryta, eksploderer de nærmest i munnen og gjør det hele crunchy ( i mangel av et skikkelig norsk ord..), søtt og bittert, en deilig kontrast til det møre lammekjøttet og kanelsmaken. Mulig det er litt for spesielt interesserte, men jeg anbefaler å prøve! Om du er litt skeptisk, kutt ut granateplet helt eller ha kjernene i en skål ved siden av på bordet, så kan du prøve deg fram om du liker det eller ikke. Sausen smaker nemlig godt uten også.
Denne gangen ble lammegryta servert med ovnsbakte hele Amadinepoteter og gulrøtter samt en dæsj med youghurt krydret med litt sitronsaft, salt og sukker. Det er også fullt mulig å dra det hele i en mer indisk retning, med ris, raita og naan.Jeg brukte en indisk currypaste (Rogan josh), men har også brukt thailandsk rød curry paste tidligere uten at det har gjort en veldig stor forskjell, kanel er uansett den dominerende smaken i sausen, så du kan bruke det du har eller finner i butikken.

LAM MED KANEL OG GRANATEPLE

600-700 g lammelår i skiver (eller annet lammekjøtt med ben)
1 buljongterning
3 dl vann
3 løk i store båter
1 ss hvetemel
2 hele kanelstenger
4 nellikspiker
1 ss tomatpure
1 ts currypaste
1 granateple

Del hver lammeskive i 3- 4 biter, brun lammekjøtt og løkbåter i passe porsjoner og legg over i en kjele, strø over mel, ha deretter i krydder, vann, buljong, currypaste og tomatpure og la det hele småkoke under lokk i ca en time til kjøttet er mørt. Ta av lokket mot slutten av koketiden for å koke inn sausen litt.
Mens gryta koker, renser du granateple, frigjør kjernene fra de hvite hinnene. Kjernene tilsettes i gryta rett før servering. Smak til om gryta trenger litt salt.

Oppskriften er fra "Det beste jeg vet" av Andreas Viestad

2 kommentarer:

  1. Denne må jeg prøve :) skal hente 1,5 lam - så da er det godt med nye oppskrifter :)

    SvarSlett
  2. Lykke til Mona! Med halvannet lam i hus burde du vel ha nok til å teste min indiske lammegryte også;)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...