fredag 22. oktober 2010

Parmesanpanert kylling


Jeg var på en fest for et par måneder siden hvor det ble servert antipasti. En av rettene var kylling piccata; kylling panert med parmesan, servert med krydret tomatsaus. Det var rett og slett farlig godt og jeg har hatt planer om å lage noe liknende siden. Parmesanen gir kyllingkjøttet smak og paneringen gjør at kyllingen ikke blir så tørr som den ofte kan bli hvis man pannesteiker den . Tilbehøret i dag var salat med tomat og avocado samt ovnsstekte poteter. Oppskriften er til to personer.

PARMESANPANERT KYLLING

2 kyllingbryst
1 egg
50 g reven parmesan
en klype chilipulver
1-2 ss smør eller olje

Bank ut kyllingbrystene til de er ca 0,5 cm tykke (eller del de i to på langs). Visp sammen egget, hell over det og den revne parmesanen iblandet chili på hver sin flate tallerken. Dypp kyllingfiletene først i egg, så i parmesan så de er dekket av ost. Varm smør/olje i ei steikepanne og steik kjøttet til det er lyst brunt på hver side. Dette går ganske kjapt, ca 1-2 min på hver side, så følg med, steiker du for lenge, blir kjøttet tørt.






SALAT MED AVOCADO OG TOMAT

1 moden avocado, skrelt og delt i skiver
15 cherrytomater delt i to
0,5 løk, i tynne skiver
en neve basilikumblader, strimlet
1 ts balsamicoeddik
1 ss olivenolje
salt og pepper

Ha grønnsakene i en salatbolle. Visp sammen eddik, olje, salt og pepper til en vingrette og hell over salaten.



4 kommentarer:

  1. Jeg prøvde meg på denne i dag. Kjempegod kylling! Men jeg fikk ikke helt til denne jevne fine paneringen som jeg ser du har fått til. Det ble mest kyllingfilet med parmesanflekker på seg. Lurer på om merket på parmesanosten kan ha noe å si? Hvilket merke har du brukt på de du har avbildet her?

    SvarSlett
  2. Tusen takk Frida! Jeg husker ikke helt hvilket merke det var på parmesanen, men noe "vanlig" noe, dvs kjøpt på standard matbutikk. Jeg hadde den veldig finrevet, det tror jeg hjelper. Og så dyttet jeg filetene godt ned i osten og hjalp litt til med en skje også får å få paneringen til å feste seg skikkelig, det er sånn jeg pleier å gjøre det uansett om jeg lager fiskefileter, snitzel osv.

    SvarSlett
  3. Hm, ja da tror jeg kanskje jeg skal rive parmesanen finere neste gang. Det kan kanskje være der det ligger. Tusen takk Tone :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...