fredag 29. oktober 2010

Restemat

Vi reiser snart på ferie og denne uka har vi gått inn for å tømme kjøleskapet. Det er jo en uting å kaste mat, men samtidig er jeg jo såpass glad i god mat at jeg ikke spiser hva som helst bare for å unngå å kaste ting. Det beste er jo om man klarer å kombinere restebruk med god smak. Så idag er det ingen fancy oppskrifter i innlegget mitt, bare noen gode tips for fornuftig ressurssbruk.
Det beste er selvfølgelig å unngå rester i utgangspunktet. Vi planlegger middagene, skriver nøyaktig handleliste og handler 1-2 ganger i uka. I tillegg er det ganske lett å beregne hvor mye vi to voksne spiser, så det er sjelden vi har mye igjen etter middagen. Men jo flere familiemedlemmer eller gjester, jo mer rester.


Her er tips på noen retter jeg gjerne lager når jeg har litt ymse å bruke opp:

Pastasalat
Mannen min hadde feilberegnet totalt på spagettimengden til middag i går. Det ble til en pastasalat sammen med baconrester og en mozarellabit, løk, cherrytomater og avocado. Siden jeg hadde lyst på kremet pastasalat, rørte jeg sammen en rest av creme fraiche, majones, litt melk for å få tynnere konsistens, søt sennep og gressløk. Rester av rømme, kefir, Philadelphiaost osv kan også fint brukes til det.

Stekt ris
Den ultimate resteretten etter min mening! Her kan du få brukt opp nær sagt hva som helst av kjøtt og fisk. Varm olje i en wok(eller stor stekepanne), fres grønnsaker, ev med hvitløk eller ingefær, tilsett ris og stek den også ,ha opp i rester av kjøtt/fisk/skalldyr og la det varme seg et par minutter. krydre med soyasaus og fiskesaus, ev søt chilisaus hvis du har lyst på det. Du kan også knekke over et egg eller to og la det steke sammen med risen.

Omelett
Trenger kanskje ingen videre introduksjon? Du kan få brukt opp egg, melk, osterester, poteter, kjøttpålegg osv.


Til slutt et par tips for å bruke opp matvarer som kan bli liggende

Poteter
Har du mye poteter kan du lage potetsalat. Har du bare en eller to til overs, kan du bruke dem som en ingrediense i en vanlig, grønn salat dagen etter. Eller til omelett.

Brød
Har du mye brød, kan du lage brødpudding.  Har du for lite til det, kan du kjøre brødet til smuler i kjøkkenmaskinen og fryse dem ned i en pose så har du brødsmuler klar til neste gang du skal lage feks kjøttboller eller torsk med sprøtt lokk

Urter
Friske urter kan hakkes, pakkes i plast og puttes i fryseren til senere bruk. Jeg har testa dette med gressløk, salvie, rosmarin, dill, persille osv. De smaker ikke like godt som friske etter å ha vært innom fryseren, men er et godt alternativ feks når butikken ikke har det du trenger akkurat der og da.

Vinrester
Om det står en slant igjen i bunnen av flaska mot slutten av kvelden, kan den fryses, så slipper du å åpne ei hel flaske neste gang du feks skal lage risotto

Bananer
Bak ei kake da vel!

Det var de tipsene jeg kunne komme på i farta, kanskje du har noen gode restetips også?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...