søndag 10. oktober 2010

Rogan josh - rød indisk lammecurry


Ok, så innrømmer jeg at indisk mat ikke er så fotogent, men til gjengjeld er det himla godt! Har fått dilla på lammegryter nå og i helga testa jeg ut en indisk klassiker. Det var vellykka, jeg bakte også naanbrød sjøl for første gang, i tillegg serverte jeg grønne bønner og hjemmelaget mangochutney.
Denne curryen er ikke vanskelig å lage, men krever litt koketid. Som jeg har nevnt tidligere, lønner det seg å måle opp krydderet før du starter med resten. Jeg syntes gryta ble litt feit, så jeg skummet av et par-tre spiseskjeer med fett fra toppen før servering, det kommer sikkert litt an på hvor mye fett det er på kjøttet. Porsjonen passer til ca 4 personer, litt avhengig av hvor mye tilbehør du lager. Og det er ikke meningen at du skal spise de hele krydderbitene!


ROGAN JOSH

5 cm fersk ingefær, skrellet og grovhakket
8 fedd hvitløk, grovhakket
4 ss vann
10 ss matolje
900 g lammekjøtt (jeg brukte lammesteik i skiver) delt i biter
10 kardemommekapsler
10 pepperkorn
2 laubærblad
6 nellikspiker
2,5 cm kanelstang
200 g løk, finhakket
1 ts tørket malt koriander
2 ts malt spisskummen
4 ts paprika
0,5 - 1 ts cayennepepper
1,5 ts salt
6 ss matyoughurt
300 ml vann

Kjør hvitløk, ingefær og 4 ss vann til en glatt pure med blender eller stavmikser.
Varm olje i en gryte og brun lammekjøttet i passende porsjoner, legg kjøttet til siden.
Ha kardemomme, laubærblad, pepfres noen sekunder. perkorn og kanel opp i den samme varme oljen og fres noen sekunder. Tilsett løk og rørestek i 5 min, tilsett hvitløk-ingefærpasten og stek i 30 sekunder.
Ha i resten av krydderet og rør rundt, tilsett deretter kjøttet og stek i noen sekunder før youghurten røres inn. Tilsett 300 ml vann og legg over lokk, la det hele koke i en times tid til kjøttet er mørt. Ta av lokket mot slutten av koketida og la sausen koke inn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...