mandag 18. oktober 2010

Søndagsmiddag med høy husmorfaktor


Det er to ting som virkelig kan få meg til å føle meg som en ekte husmor; koke suppe fra bunnen av og å håndtere helt fjærkre. Her kombineres de to. Nå er det endelig mulig å få tak i høns i butikkene igjen, selv om EU tidligere har klassifisert dem som risikoavfall og de kommer i en pose merket med en streng advarsel om å oppbevare dem utilgjengelig for rev. Siden det er lite rev på kjøkkenet mitt, tar jeg sjansen!
Dette er perfekt søndagsmat, lite jobb, men trenger noen timer i gryta for å koke ferdig. Når jeg første er i gang med å koke høne, koker jeg gjerne to stykker med en gang, så har vi hønsefrikasse til søndagsmiddag og ferdig hønsesuppe til en litt travlere mandag.  Jeg synes det er greit å skumme av litt (men ikke alt!) fett fra kraften, som kan brukes til fresing av grønnsakene i frikassen og til suppebollene, men du kan gjerne bruke smør til dette i steden.


TIL KOKING AV HØNS
2 høns
Vann som dekker fuglene (2,5 - 3 dl)
1 løk i store båter
2 gulrøtter, skrelt og delt i store båter
2 laurbærblader
1 ss hvite pepperkorn
ev sellerirot, stangselleri eller persille hvis du har

Skyll og tørk fuglene, legg dem i en stor kjele og hell over vann. Ha i de andre ngrediensene og la det hele småkoke i ca 3 timer. Ta ut hønene og la de og krafta kjøle seg ned litt. Skum eventuelt av noe av fettet.
Rens kjøttet av hønene og del det i biter med hendene


HØNSEFRIKASSE

2-3 ss hønsefett (eller smør)
3 gulrøtter, skrelt og delt i skiver
1,5 dl frosne erter
2,5 ss hvetemel
5 dl hønsekraft
kjøttet av ei høne
1 dl fløte
saften av en halv sitron
1 eggeplomme
salt og pepper

Varm fettet i en kjele, fres grønnsakene myke, strø over mel og rør rundt, hel over hønsekraft og småkok i ca 5 minutter, sjekk at grønnsakene er passe myke. Tilsett fløte, sitronsaft og kjøtt og kok opp igjen. Ta kjelen av plata og rør inn eggeplomma, frikasseen må ikke koke etter at den er tilsatt. Smak til med salt og pepper.







HØNSESUPPE

kjøttet av ei høne
resten av hønsekrafta
3 gulrøtter, skrelt og delt i biter
salt og pepper

SUPPEBOLLER
60 g hønsefett (eller smør)
2 egg
200 g mel
4-5 ss hønsekraft
et par klyper salt
ev litt reven muskatt

Rør sammen deigen til suppebollene. Kok opp hønsekrafta, form små boller av deigen og slipp de opp i suppa, la det trekke ca 20 min, tilsett gulrøttene underveis så de får kokt seg møre, ha i hønsekjøttet og la det varme seg i suppa.smak til med salt

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...