søndag 12. desember 2010

Helstekt kylling


Jeg har jo allerede nevnt min forkjærlighet for håndtering av hele fjærkre;) I høst har jeg testa ut  forskjellige varianter av helstekt kylling. Alle har smakt godt, men denne oppskriften seiler nok opp som favoritten. Oppskrifta har jeg rappa fra Andreas Viestads spalte i Dagbladet. Det geniale med den er at den kombinerer saftigheten til en porsjert kylling med det sprø og smaksfulle skinnet til en grilla en.
Jeg kokkelerte en diger fugl, hadde med meg et digert beist på nesten 3 kg hjem forrige gang jeg var i London. Økologisk og foret opp på mais. Saftig og fin. Når jeg tenker over saken, må det vel være et sikkert tegn på at man er litt over middels interessert i mat når man fyller opp kofferten med kylling, hehe.
 Helstekt kylling er en glimrende og enkelt rett å servere når man har gjester og et godt alternativ til kalkun om man ikke er så mange. Siden kyllingen tilberedes i vin, får du masse god steikesjy å servere som tilbehør, og slipper å stresse med saus. Jeg lagde potetmos og sauterte aspargesbønner til , men det kan selvfølgelig variereres utifra hva du liker best.

HELSTEKT KYLLING

1 stor kylling
1-2 never hakkede urter, feks timian og rosmarin
salt
2-3 ss smør
6 fedd hvitløk, hakkede
6 sjalottløk, hakkede
2 dl hvitvin

Du trenger en stor ildfast kjele eller ildfastform pluss alufolie for å lage denne retten.
Start kvelden før, skyll og tørk kyllingen, gni den inn med salt og urter, legg den i gryta og sett hele greiene i kjøleskapet, la den trekke over natta.
Ta ut gryta fra kjøleskapet og la kyllingen bli romtemperert. Sett steikeovnen på 200 grader, ta kyllingen ut av gryta, vask og tørk gryta. Sett gryta inn i steikeovnen og la den bli varm. Gni inn kyllingen med halvparten av smøret. Ta ut den forvarmede gryta, ha i smør, sjalottløk og hvitløk, legg opp i kyllingen og sett det hele uten lokk inn i steikeovnen. La den stå i 20 min før du heller over hvitvinen, legger på lokk og skur ned steikeovnen til 100 grader. Steketiden nå avhenger av størrelsen på fuglen, jeg stekte min i 90 min til, du kan teste om kyllingen er ferdig ved å snitte ved lårfestet, kjøttsaften som kommer ut skal være klar. Fuglen ser nå mer porsjert enn stekt ut. Hvis du som meg, liker sprøtt skinn, så ta av lokket igjen og skru ovnstemperaturen opp til 200 grader og sett på grillen hvis du har .Det burde ikke ta lenger enn 10-15 min før kyllingen er brun og fin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...