lørdag 5. februar 2011

Müslibrød ala Åpent Bakeri


Müslibrød eller -rundstykker er en av mine mangeårige favoritter. Mens jeg ennå var student i en tysk grenseby til Nederland, pleide jeg å reise på handletur over grensa for å hamstre müslibrød og savne det mens jeg var hjemme i Norge på ferie. Åpent Bakeri i Oslo har en vanvittig god variant, men for meg ute i provinsen er utvalget av müslibrød sørgelig dårlig, så jeg må nok fikse det sjøl. Etter litt googling har jeg klart å få tak i oppskriften til Åpent Bakeri, selv om jeg ikke er noen erfaren brødbaker, synes jeg resultatet ble knallgodt. Det hele tok ganske mye tid, bakinga går over 2 dager, og listen over ingredienser er lang, men til tross for det syntes jeg det var verdt det. Oppskriften er egentlig på rundtstykker, men det ble spontant omgjort til brød da jeg oppdaga at jeg bokstavelig talt måtte bli oppe til kl 4 på morgenen for å steike ferdig alle bretta. Porsjonen er ganske stor, det ble tre store brød ut av det
Før oppskrifta kommer, slenger jeg inn en liten melding om at matbloggen min nå har sin egen facebookside som gjør det lettere å holde seg oppdatert og legge igjen kommentarer. Bare trykk på banneret til hø her på bloggen, så kommer du automatisk inn på siden og trykk deretter "Like", så er du med!


DAG 1

Fruktblanding
1 eple
1 appelsin
2 sitroner
50 g tørkede aprikoser
80 g rosiner
80 g gresskarkjerner
1 dl lunkent vann

Riv skallet av sitrusfruktene opp i en bolle. Deretter fileteres fruktene, dvs at du skjærer av skall og det hvite og deretter skjærer løs fruktkjøttet fra skilleveggene slik at du til slutt bare står igjen med fruktkjøtt, dette deler du i biter. Ha alle ingrediensene i en bolle eller boks, hell over vann, dekk til og la det stå på kjøkkenbenken over natta.

Rugrøre
350 g rugflak
175 g solsikkekjerner
124 g linfrø
5 dl lunkent vann

Bland alt sammen i en bolle eller boks, legg over lokk og la det trekke over natta



DAG 2

Loffdeig
750 g hvetemel
15 g salt
25 g gjær (dvs en halv pk)
5 dl lunkent vann

Rør ut gjær i vannet, kna sammen deigen, helst i kjøkkenmaskin, la den heve i minst en time

Rugdeig
2,5 dl lunkent vann
25 g gjær
135 g hvetemel
200 g sammalt rug grov
20 g salt
30 g maltekstrakt
Rugrøra fra dag 1

Rør ut gjær i vann, bland deretter alle ingredienser sammen og elt. Denne deigen er tung, kjøkkenmaskinen min sleit med å blande alt sammen og jeg måtte hjelpe til med en sleiv innimellom. Men den ble da elta til slutt. Heves minst en time

Sammenbaking
Loffdeig
Rugdeig
Fruktblanding
30 g valnøtter
30 g hasselnøtter
Hvetemel til utbaking
Gresskarkjerner, solsikkefrø og/eller sesamfrø til pynting

Så har tiden kommet for å blande alle deigene sammen, deretter skal det eltes! Jeg overlot det til kjøkkenmaskinen, deigen var ganske klissete, så jeg måtte tilsette en del ekstra hvetemel før jeg var fornøyd. Men pass også på du ikke blir for ivrig, deigen skal ikke være for tørr. Hev igjen i en knapp time. Fordel deretter deigen i brødformer, strø frø/kjerner over om du vil, etterhev ca en halv time. Stekes på 200 gr i ca 75 minutter nederst i steikeovnen, følg med mot slutten og sjekk at brødene er ferdige med å banke under. Så er det bare å kontrollere seg en liten stund så de får kjølt seg ned litt før du skjærer i dem .


1 kommentar:

  1. Ser godt ut men det er litt uklart hva man gjør med enkelte råvarer:

    Sitrusskallet i bollen - ligger dette bare å godgjør smaken og plukkes ut etter en natt i kjøleskapet?
    Skrelles og deles eplene i biter? Hva gjør man med eplebitene?
    Moser man de fileterte sitrusbitene før de blandes inn i den store røra eller blir de most av eltingen?
    På dag 1 - blandes rugrøra og frukten - eller er det to separate boller til hvil over natta?

    Håper du kan oppdatere oppskriften / svare her - så går jeg i gang også (:

    Hepp!

    BB

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...