onsdag 2. februar 2011

Sjokoladefondant


Utifra besøkstallene på den forrige desserten jeg blogga om, er det mange søtmomser der ute! Her kommer nok en dessert til dere.
Jeg har lest et sted at sjokoladefontant er den nye creme brulee. Dvs desserten alle liker og alle serverer. Sånn sett er jeg ikke så nyskapende idag, men fondant er rett og slett utrolig god og så enkelt å lage, så det blir desserten jeg alltid faller tilbake på når jeg skal ha gjester og ikke klarer å finne på noe annet. Og hver gang jeg har servert den, er det noen som spør om oppskriften, så her kommer den!
Pass på at du ikke steiker fondantene for lenge, de skal være flytende i midten, er den gjennomstekt, er det jo bare som hvilken som helst sjokoladekake. Men hvor flytende den skal være, det er et spørsmål om smak og behag, vi har stadig noen diskusjoner om det her hjemme, og under min oppskrift har jeg skrevet med store bokstaver IKKE LA DEG OVERTALE TIL Å STEIKE DEM I MER ENN 6 MINUTTER! Så nå er dere herved advart!


SJOKOLADEFONDANT (nok til 6-7 muffinsformer)

200 g kokesjokolade
180 g smør
4 egg
60 g sukker
80 g hvetemel

Smelt sjokolade og smør sammen i en kjele, pass på at det ikke blir for varmt, da kan sjokoladen klumpe seg. Dra kjelen av plata, rør inn ett og ett egg, ha deretter oppi sukker og hvetemel og rør godt. Ha røra opp i porsjonsformer, feks muffinsformer, kaffekopper som tåler steikeovnen, små gratineringsformer osv, og stek på 200 gr i ca 6 minutter. De skal fortsatt være flytende i midten når du tar dem ut, steiketiden kan variere fra ovn til ovn og utifra hva slags form du bruker, prøv deg fram. Serveres med god vaniljeis og kaffe. Namnam!



4 kommentarer:

  1. Åh, du din fristerinne! ;)

    SvarSlett
  2. OK.... dette blir desert når sjokoholiker gubben min har bursdag til tirsdag :)

    SvarSlett
  3. Godt Mona, det er jo en ære å medvirke i en bursdagsdessert!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...